festival DIVADLO - MEETFACTORY: JASNO LEPO PODSTÍN ZHYNA / Program Moving Station

15. 9. 2018, 14:00
 

„Kdykoliv lidi mají na vybranou a jedna z možností je čekat, tak si ji vyberou.”
Ray žije sám v domě svého otce. Bez vazeb, bez vztahů, bez spřízněné duše a vlastního místa na světě. Jednoho dne si v útulku pořídí zohaveného jednookého psa. Tím začíná silný příběh jedné atypické lásky, který je dobrodružnou a očistnou cestou napříč čtyřmi ročními obdobími, během nichž dochází k postupnému odhalování Rayovy komplikované minulosti.
Román Jasno lepo podstín zhyna (Sara Baume) o ničivých následcích izolace a hojivé síle soucitu, blízkosti a náklonnosti se na divadelní scéně objevuje poprvé. Předloha byla oceněna v roce 2017 Magnesií Literou za nejlepší překlad roku. Za ztvárnění ústřední role v tomto monodramatu byla Eva Salzmannová nominována na cenu Thálie a na Cenu divadelní kritiky. 

 

REŽIE: Viktorie Čermáková
PŘEKLAD ROMÁNU: Alice Hyrmanová McElveen
DRAMATIZACE A DRAMATURGIE: Matěj Samec
SCÉNA A KOSTÝMY: Jana Preková
HUDBA: Myko
PRODUKCE: Magda Juránková

OBSAZENÍ:
Eva Salzmannová

Premiéra 8. října 2017

90 min.

Dramatizace Matěje Samce zachovává epický charakter novely, předlohu zbytečně nedrtí, jen ji obratně člení a rozevírá pro dramatické situace. Slovo se tu tak obohacuje o další akcenty a Salzmannová spisovatelčin styl výborně vystihne, nesnaží se dojmout ani lyrizovat a ulpívat, je věcná až dokonce lehce sarkastická.  
– Jana Machalická, Lidové noviny

Viktorie Čermáková režíruje velmi skromně a s opatrností, aby jímavá etapa osamělého člověka nevyzněla ani příliš bolestně, ani s přílišným odstupem nebo dokonce nepochopeně. Přítomný je humor, a to natolik věcný a přirozený, že naléhavost příběhu a výpovědi nijak nesnižuje, ale jen jemně odlehčuje. 
– Lukáš Holubec, iDivadlo.cz

Eva Salzmannová podává neuvěřitelný výkon, v hodině a půl nepřetržitého monologu hustí do diváků zdánlivě nesouvislou změť Rayových úvah, vzpomínek i nápadů. Zdá se až neuvěřitelné, že se něco takového dá vůbec naučit nazpaměť, a navíc pak publiku podat tak poutavě, jak to Salzmannová činí. 
– Tomáš Šťástka, MF Dnes

Postava Salzmannové už není mužem ani ženou, od jisté hloubky osamění se genderové rozdíly stírají. Zůstává holá existence (…) [a] následuje beznadějný útěk z rodného domku po pobřeží, který nemůže (…) přinést úlevu; snad jenom divákům katarzi pochopení, jak málo je samotné dělí od propasti osamění.” 
– Richard Erml, Reflex
 
Když jsem o tom prvně slyšela [že Raye v této inscenaci ztvárňuje žena], trochu jsem se lekla, to je pravda, že to snad bude nějaká femnistická pře-interpretace; ale na jevišti to bylo vynikající, naprosto přirozené, Eva Salzmannová byla dokonalá. (…) A víš, co mě obzvláště potěšilo? Že to bylo humorné, lidi se smáli, bavili se. Nikdy jsem si nepředstavovala, že by se nad touhle mou knížkou někdo rozchechtal. A to představení mě úplně pohltilo. 
– Sara Baume, z rozhovoru překladatelky s autorkou předlohy v měsíčníku Host
 


VIKTORIE ČERMÁKOVÁ (1966) kromě angažmá v brněnském Divadle na provázku prošla jako herečka pražskými soubory Spolku Kašpar nebo Divadlo Komedie. V letech 2002–2005 studovala režii na pražské DAMU. Vytvořila řadu představení v Činoherním studiu Ústí nad Labem, pražském Divadle Komedie, Klicperově divadle v Hradci Králové a dalších. V roce 2007 byla na festivalu Next Wave oceněna za přínos českému divadlu a v témže roce byla nominována na Cenu Alfréda Radoka. S Divadlem MeetFactory spolupracovala např. na inscenacích Autoatlas Ukrajiny, O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru nebo Nespavost. 
 

EVA SALZMANNOVÁ (1958) vystudovala herectví na DAMU a po absolutoriu pu°sobila osm sezon v souboru Divadla na okraji, roku 1990 prˇijala angažmá v Národním divadle, za rok odešla do smíchovského Labyrintu, odkud pak prˇešla do Divadla Na zábradlí. Než zakotvila roku 1994 trvale v cˇinohrˇe Národního divadla, spolupracovala v prˇíležitostných seskupeních, prˇedevším na scéneˇ Divadla v Rˇeznické. V současnosti hostuje také v pražském Studiu Hrdinů. V roce 2006 spoluzaložila s režisérkou Viktorií Cˇermákovou, herecˇkou Annou Hrnecˇkovou a manželem dramatikem Karlem Steigerwaldem Divadelní studio Továrna. Od roku 1996 vyučuje herectví na DAMU. 
 

DIVADLO MEET FACTORY bylo založeno v roce 2008 ve stejnojmenném centru alternativní kultury v industriálním prostoru na pražském Smíchově. Od té doby uskutečnilo ve vlastní produkci několik desítek inscenací a vydobylo si výrazné místo nejen na pražské divadelní mapě. Pracuje bez stálého souboru. Od roku 2013 je vede DMF dramaturg Matěj Samec. V současnosti mezi stálé spolupracovníky patří osobnosti, jakými jsou režiséři N. Deáková, L. Ferenzová či A. Vanišová a herci A. Krausová, J. Gottwald či E. Salzmannová.  DMF se profiluje jako moderní komorní scéna zaměřená na adaptace současných děl světové prózy. Své inscenace staví na textu a minimalistickém, civilním herectví. Zkoumá obsahy a jejich hloubku. Sezóna 2017/2018 přinesla DMF řadu úspěchů. Eva Salzmannová se za roli v Jasno lepo podstín zhyna dostala do nejužších nominací Cen Thálie a Cen divadelní kritiky. Zde divadlo dosáhlo i vysokého umístění v kategorii Divadlo roku.