Na hraně / Program Přehlídky

9:00 Spala jsem se svým andělem Divadlo Dagmar /Klášter, 40 minut/
Scénická kompozice z básní, textů a deníkových záznamů z pozůstalosti Teodory Žurkové, Režie: Hana Franková. Hrají: Magdaléna Hniličková, Tereza Urbanová

10:00 Amerika Škytafky, ZUŠ R. Schumanna Aš/Rondel v klášteře, 25 minut/
Dva mladíci se potkávají v baru, tady začíná jejich společná cesta, která má pro každého z nich jiný cíl. Jeden z nich by rád do Ameriky, kterou pokládá za území svobody, volnosti... Druhý utekl od rodiny a kam jde, úplně přesně neví. Jejich cestování celkem rychle a celkem nepředpokládaně skončí.

Duo David Nushart a Jakub Jurák je pánskou sekcí divadelního souboru Škytafky, k nimž lehce připlul Petr Nikodém vytvářející autorskou hudbu k jejich společnému představení. Jedná se o akční gymnaziální Ašany vydávající se společně do Ameriky, která možná vůbec není v Americe.

10:50 Box Divadlo Dagmar /Klášter, 40 min./
Představení podle předlohy a v režii Nicole Karráové. Hrají: Jana Šeráková, Terez Urbanová, Markéta Müllerová, Bára Sosnová, Miroslava Dvořáková, Martina Šíp, Adam Fedorek, Tomáš Mutinský, Jan Kindl, Hynek Bureš, Nicole Karráová

11:30 oběd + diskuse o viděném

13:30 Nebo taky ne? Hop-hop Ostrov /Klášter, 60 min./
Nejnovější představení souboru HOP-HOP . Režie: Irena Konývková, Hudba: Vlastislav Mareš, Patrik Soška, Petr Tyr. Film: Ivan Crnac pod vedením Leoše Procházky. Animace: žáci z ateliéru Lukáše Lercha

14:45 Moucha Škytafky, ZUŠ R. Schumanna Aš /Rondel, 12 min./
Moucha se bojí pavouka. Bohužel právě uvízla v síti. Má problém. Níkdo jí pravděpodobně nepomůže. Nebo že by ten pavouk přece jen nebyl takový necita?

Dámská sekce souboru Škytafky je složena v menším vydání z Ivky Šetmaňukové a Viki Erbanové (představení Moucha), ve větším vydání z obou dívek již pojmenovaných a Aničky Wagnerové, Vandy Eisenhammerové a Lenky Duong Thu Lan (představení Nikdy nevíš, čím tě život překvapí). Všechny tyto mladé ženy jsou skutečnými plameňáky ašské divadelní scény.

15:30 Punk rock Sedum divů světa /Klášter, 70 min./
Před dvěma lety jsme hledali zajímavý text vhodný pro sedmnáctileté herce, text hry Punk rock nám poslala jedna z jeho překladatelek a naše kamarádka Máša Nováková. Po prvním společném čtení bylo jasné, že jsme našli to pravé. Je pro nás příkladem té lepší cool dramatiky pro mladé tvůrce i diváky. Příběh několika studentů scházejících se ve studovně (možná), příběh o manipulaci, vztazích, svobodě, pravidlech (snad), příběh o nemoci (člověka či světa) rozehrává sedm herců ve stylizované scéně. Oproti předloze jsme použili hudbu Nicka Cavea, ovšem v punkové úpravě Jarka Jurečky.
Režie: Renata Vordová. Členové tvůrčího týmu: František Kaska, Jarek Jurečka

Soubor Sedum divů světa vznikl před osmi lety při gymnáziu Františka Křižíka jako dětský divadelní kroužek. Za tu dobu se rozrostl, dospěl, obměnil a zase zmenšil. Vytvořili jsme sedm inscenací, zúčastnili se řady přehlídek. V poslední době se také zabýváme improvizací (založili jsme oddíl improvizační ligy Klimpr), jezdíme na společné prázdninové dílny a vedeme dlouhé intelektuální debaty u kávy.

17:00 Ema má maso NOT FOR_ /Rajský dvůr, 40min./

Za svůj základní inspirační zdroj jsme zvolili sociologickou studii Eliase Canettiho Masa a moc a teatrologickou publikací Eriky Fischer-Lichte Estetika performativity. Chceme experimentovat s konceptem masy jak jej předkládá Canetti, poučeni zkoumáním Fischer-Lichteové. Jaké má masa možnosti, jak se chová, proč reaguje určitým způsobem, jaká je kolektivní paměť masy, na základě čeho se vytváří vzory chování masy? Diváci jsou také masou. Proč jsou masou? Proč nejsou masem? Herci jsou také masou. Jsou? Nebo nejsou? Má Ema maso?

Soubor vzniknul při příležitosti participace na festivalu ve veřejném prostoru Kukačka v Ostravě v létě loňského roku. V naší tvorbě nás mimo jiné zajímá přístup site-specific, performance, otázky identity, migrace, moci, lidského společenství a komunikace. Jádro skupiny tvoří Fortuna Hernández (MEX/CZ), v současné době studentka 1. ročníku Mgr. scénografie KALD DAMU a Antonín Brinda (CZ), v současné době student 2. ročníku Bc performerství KALD DAMU.

17:45 večeře + diskuse o viděném

19:30 Kouzelná flétna inspirativní představení /Klášter, 60 min./
Scénář, ve kterém se Mozartova tříhodinová opera přeměnila na loutkové představení, připravili herec Petr Vacek a loutkář Milan Hugo Forman. Syntézu opery, činohry a loutkového divadla hudebně zpracoval oceňovaný skladatel Miroslav Kořínek, který původní operu upravil pro klavír a čtyři hlasy. Hudební stánku představení povyšuje nádherný mladodramatický soprán Adély Škopkové, studentky katedry zpěvu hudební fakulty Akademie múzických umění. Za klavírem se střídají David Noll a David Hlaváč. Výtvarnou podobu vtiskla inscenaci Daniela Klimešová, historické loutky a loutkové divadlo, které zapůjčil ze své sbírky Milan Forman, upravil řezbář Ivan Hudičák. Představení vzniklo speciálně pro Autobus Linky 2015.

20:45 Vaňku, člověče! Druhé nástupiště Plzeň /Kino, 110 min./
Oslovením legendární postavy Ferdinada Vaňka uvádí tvůrčí seskupení Druhé nástupiště vlastní kompozici aktovek Václava Havla. V celovečerní inscenaci tří „vaňkovských her" (Protestu, Chyby a Vernisáže) se představí tvůrci spojení s prací v alternativním prostoru Moving Station. Druhé nástupiště je platformou experimentu postaveném na kolážovitém skládání dramatických textů. Po inscenaci ProjekTyl vzešlé z minutových her současných českých dramatiků je projekt „Vaňku, člověče!" pokusem ověřit životnost témat i poetiky aktovek Václava Havla v dnešní sice již otevřené netotalitní, ale konzumem bičované společnosti.
 Druhé nástupiště je tvůrčí platforma pro původní divadelní projekty, která umožňuje propojení tvůrčích osobností nad společným tématem.
Dramaturgický koncept a režie: Roman Černík
. Výtvarná spolupráce: Masha Černíková. 
Hudební koncept a realizace : Václav Zelenka a Lenka Hodoušová
. Hrají: Lenka Hodoušová, Jan Pytel, Václav Zelenka, Dalibor Hapl

22:45 diskuse o viděném