FILMOVÁ PŘEHLÍDKA BE2CAN: O těle a duši / Program Moving Station

Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla.  

režie: Ildikó Enyedi,
žánr: drama, romantický, mysteriozní,
HUN 2017, 116 min,
ocenění: Zlatý medvěd Berlinale

Maďarský snímek O těle a duši, jehož prostřednictvím se režisérka Ildikó Enyedi vrátila po dlouhých osmnácti letech na mezinárodní scénu, je nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek a mladé uzavřené kvalitářky masa. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny, se je následně pokoušejí společně naplnit.

Chladné pozorovatelství a neobvyklou emocionalitu obratně kloubící snímek těží z výrazného vizuálního pojetí: z precizních geometrických kompozic, neokázalého prolnutí lyričnosti a brutality, symbolického využití barev i soustředěné práce s herci. Není divu, že si snímek, který mezi řádky a pomocí snových metafor hovoří o mnohých současných společenských traumatech, odnesl z letošního Berlinale hlavní cenu – Zlatého medvěda.
 

Maďarská režisérka a scenáristka Ildikó Enyedi (1955) původně vystudovala ekonomii a teprve poté filmovou režii na budapešťské Vysoké škole dramatických umění. Od roku 1979 spolupracovala se slavným Studiem Bély Balázse, natočila experimentální dokument Flirt (1981) a následně i několik pozoruhodných krátkých hraných filmů. Její celovečerní prvotina Mé 20. století (1989) se stala senzací festivalu v Cannes, odkud si odnesla Zlatou kameru za nejlepší debut. Mezi její další klíčové tituly patří na festivalu v Benátkách uvedené snímky Čarostřelec (1994) a Tamás a Juli (1997) či v Locarnu oceněný Šimon kouzelník (1999). Její novinka – neobvyklá jateční romance O těle a duši – je syrovým i poetickým filmem o nalézání lidského pouta na těch nejméně pravděpodobných místech.